Pasy bezpieczeństwa - Informacje ważne dla kierowcy - KPP Augustów

Informacje ważne dla kierowcy

Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa mają istotny wpływ na łagodzenie skutków wypadków drogowych. Mogą przyczynić się do uratowania zdrowia i życia wielu osób. Niestety nie wszyscy pamiętają o ich zapinaniu. Warto jednak przypomnieć kilka podstawowych zasad związanych ze stosowaniem pasów bezpieczeństwa.

Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz. ze stałą przeszkodą np. drzewem, słupem czy stojącą ciężarówką, jest niemal zawsze śmiertelne dla osób znajdujących się w samochodzie. Całkowicie bez szans jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa.

Zdarzenie trwa ułamki sekundy, a śmierć przychodzi z prędkością pocisku.

* po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony,
a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz.;

* po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm;

* po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę;

* po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała;

* po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton;

* po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę;

* po 0,100 sekundy, ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy,
wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę – obrażenia powodują śmierć na miejscu!

* po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać;

* po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza.

W czasie wypadku osoba podróżująca z tyłu, która nie zapięła pasów, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera z przodu.

Poduszka powietrzna zabezpiecza całe ciało i głowę przed urazami tylko w przypadku stosowania pasów bezpieczeństwa:

* pas powinien przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia i łatwo się zerwać);

* pas powinien być napięty (jeśli pas nie jest napięty, można uderzyć w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała);

* górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach (w razie gdyby pas zsunął się poniżej linii żeber, mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce);

* dolny pas powinien opinać biodra (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha, podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne).

* właściwie ustawiony zagłówek chroni szyję.

Zapięte pasy w momencie wypadku drogowego to najczęściej jedyna szansa na przeżycie. Z przeprowadzonych na świecie badań wynika, że 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogłaby żyć, gdyby w chwili zdarzenia miały zapięte pasy!

Przy zderzeniu z drzewem lub ciężarówką, gdy jechałeś z prędkością 80 km/h bez zapiętych pasów: zginiesz w ciągu 0,1 sekundy uderzając w deskę rozdzielczą z siłą 7ton i wypadając przez szybę cały wypadek potrwa zaledwie 0,15 sekundy.

źródło KRBRD
Praca w Policji